در میان مهدى پژوهان، محققى كه بیش از دیگران بر رمزى بودن زبان احادیث در قضیهى دجّال تأكید داشته و مفصّلتر بدان پرداخته است، علامه سید محمد صدر در جلد سوم موسوعة الامام المهدى است كه در اینجا خلاصه ى سخنان ایشان را نقل مىكنیم:
مفهوم دجّال، سمبل پیچیده ترین و خطرناكترین دشمن اسلام و خداست و این در واقع، توصیف تمدّن و جهانبینى ماتریالیستى غرب است؛ زیرا تاریخ ادیان تاكنون چنین دشمنى به خود ندیده است. در احادیث دجّال آمده است: (از زمان خلق آدم تا روز قیامت، امرى خطیرتر از دجّال وجود ندارد)، و استفاده از كلمه (أمر) خود بیانگر این حقیقت است كه دجّال یك شخص معیّن نبوده، بلكه یك جریان فرهنگى - اقتصادى - سیاسى ضد توحیدى و ضد دینى است.
برای ادامه بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.
در روایات باب وارد شده است: (از ترفندهاى دجّال این است كه به آسمان دستور مىدهد كه ببارد و در پى آن، آسمان خواهد بارید و به زمین امر مىكند برویان و به دنبال آن، زمین رستن آغاز خواهد كرد)، و این چیزى است كه تمدّن غربى بر اساس پیشرفتهاى خیرهكننده در عرصه ى فنآورى صنعتى و پیشرفت در زمینههاى فیزیك فضایى و بیوشیمى و دهها شاخه ى دیگر علمى و با سیطره ى همه جانبه بر منابع طبیعى، بدان دست یافته است. 1
بدیهى است كه این شعبدهها و تردستىهایى كه از آستین تمدن مادى غرب بیرون مىآید، تا چه حدّ اذهان سطحىنگر و ساده اندیش را مسحور و مرعوب خود مىسازد.
در اخبار دجّال آمده است: (از شگردها و شیوه هاى اوست كه اگر بر محلّهاى عبور كند و مورد تكذیب و روىگرداندن اهل آن واقع شود، كسى از آنان زنده نخواهد ماند و اگر بر محلّهاى بگذرد و مورد استقبال و تصدیق اهل آن قرار گیرد، آسمان را گوید كه بر آنان ببار و زمین را امر كند كه بر ایشان برویان تا آنجا كه زان پس، دامهاى ایشان در نهایت فربهى و شیرآورى و... خواهند شد).
و این، پدیدهاى است كه ما امروزه در صحنه ى بین الملل و روابط به اصطلاح شمال - جنوب به خوبى شاهد آن هستیم؛ هر جامعه اى كه خود را در آغوش غرب استكبارى انداخته و حلقه ى سرسپرده گى آنان را در گوش كند، از نظر اقتصادى و رفاهى مورد توجه غرب قرار مىگیرد و هر كشورى كه بخواهد در مقابل ارزشهاى غربى (مانند: قرائت غربى حقوق بشر) یا سیاستهاى غربى بایستد، بایكوت و تحریم همه جانبه مىشود.
در باره ى دجّال در جوامع روایى مىخوانیم: (دجّال با رساترین فریاد خود كه همه ى عالمیان بشنوند بانگ مىزند: به سویم بشتابید اى هواداران من! منم آن كس كه (خَلَق فَسوّى) و منم آن كه (قدّر فهدى) آرى! (أنا ربكم الأعلى). همه ى این اوصاف در مورد تمدن غربى صادق است. غرب مادّى و متافیزیك ستیز از طریق امپراطورى اهریمنى و جهانى رسانه ها و شبكه هاى عظیم صوتى - تصویرى - مطبوعاتى با ترویج اخلاق، حقوق، ارزشها و هنر مادّى، ولایت خود بر شئون انسان را فریاد مىكند و با حركت خزنده ى فراگیر خویش، آدمى را در چنبره و قبضه ى خویش گرفته و از عالم علوى جدا ساخته است.
وسایل ارتباط جمعى، بلندگوى تبلیغ ارزشها و هنجارهاى مادّىاند و قوانین دست ساز بشر غربى با هزار نوع تدلیس و آرایش و چاشنى به هاضمه ى فكر جامعه جهانى خورانده مىشود و به این شكل، تمدن مادى و فرهنگ دینستیز غربى، ولایت و سرپرستى خود را بر معاش و معاد انسان و سعادت و رستگارى وى اعلام مىدارد و ولایت هر منبع غیبى و
متافیزیكى را نفى مىكند كه در واقع این جز كوس خدایىزدن و ادعاى ربوبیت كردن، نیست. 2
از احوال غریب دجّال است كه به همراه او آب و آتشى دیده مىشود كه آن آب در حقیقت آتش و آن آتش در واقع آب است، بنا بر این هر كس این دو را مشاهده كرد، باید در آن آتش در آید كه همانا آبى است بس زلال.
چه كسى است كه نداند آب گواراى لذتهاى دنیوى و مشتهیات حیوانى و تكاثر ثروت و رفاه مادى كه غرب ماده باور و ماده پرست به كام انسان عطشناك مىریزد، چیزى جز آتش سعادت سوز و شرافت سوز نیست، و نیز كیست كه نداند آنچه كه غربِ از آسمان بریده و زمینگیر شده! زشت و ضد ارزش معرفى كند، در حقیقت جز آب حیات رستگارى نیست.
دجّال در تراث روایى ما، یك چشم معرفى شده است و گفته شده كه چشم دیگر او كور است و قطعا این وصف، زیبنده ى تفكر و تمدن مادهزده ى غربى مىباشد؛ چه آن كه غرب از دو بخش عالم و هستى آدمى یعنى ماده و معنا و به عبارت دیگر جسم و روح، تنها ماده و مادیات و جسم و جسمانیات را مىبیند و اساسا توانایى مشاهده ى معنا و معنویت و روح و روحانیت را ندارد و این یعنى او از یك چشم محروم است و یكى از دو سمت و سوى جغرافیاى هستى را ندیده و هرگز درك نكرده است.
سرانجام در احادیث مىخوانیم كه (هیچ جایى از زمین باقى نمىماند مگر آن كه دجّال در آن گام مىنهد و حضور خود را اعلام مىكند به جز مكه و مدینه؛ زیرا فرشتهاى با شمشیرى بر فراز این دو ناحیه ى مقدسه ایستاده و از ورود دجّال به آنها جلوگیرى مىكند).
از زمانى كه استعمار قدیم در لباس استعمار نوین، تجدید حیات كرد و با استعمار فكرى -فرهنگى و استكبارى اقتصادى، اختاپوس وار با بازوهاى پلید خود به اطراف و اكناف چنگ اندازى كرده، هیچ قسمتى از كره ى خاكى از لوث وجود او بر كنار نمانده و همه كشورهاى جهان سایه ى شوم او را بر سر خود حس كردهاند. همه ى فرهنگها مقهور ارزشها و هنجارهاى غربى قرار گرفته است مگر ایدئولوژى مترقى و حیاتبخش اسلام ناب كه در حدیث فوق با زبان سمبلیك، حرم الهى مكه و حرم نبوى مدینه - سراى توحید و نبوت- نماد آن قلمداد شده است و این به آن معناست كه تفكر اِلحادى، نوین غرب هرگز اسلام اصیل را مقهور نخواهد ساخت كه (الاسلام یعلو و لا یُعلى علیه). 3
منبع
نشانه هاى یار و چكامه انتظار - مهدی علیزاده
تنظیم : گروه دین و اندیشه - حسین عسگری
نظرات شما عزیزان: